Doboj

PICT1454Doboj (Servisch: Добој) is een stad en gemeente in de Servische Republiek, in Bosnië en Herzegovina. Het is de hoofdstad van de gelijknamige regio Doboj en ligt aan de rivier de Bosna.

Door de Bosnische oorlog (1992 tot 1995) heeft de stad zwaar te lijden gehad. De gevolgen van de oorlog zijn direct zichtbaar als je de grens van Kroatië naar Bosnië passeert. Lege, vervallen, kapotgeschoten en onafgebouwde huizen vormen een lange en treurige aanblik.

Sinds 2001 zijn jongeren uit Leusden naar Doboj (en omliggende dorpjes) gegaan om hulp te bieden in de vorm van het opknappen van huizen, het uitdelen van voedselpakketten en aandacht voor de medemens.
Sinds 2005 werden deze activiteiten uitgevoerd onder de vlag van Stichting Mirre als Hulpactie Doboj. Via Stichting Mirre kon continuïteit worden geboden en gezamenlijk worden opgetrokken in het realiseren van financiële funding, in de vorm van een aantal grote sponsoren.

PICT2297De projecten in Bosnië werden steeds geselecteerd in samenwerking met de gemeentelijke sociale dienst en  het Rode Kruis aldaar en met medewerkers van Prijateljska Kuca (vriendelijk huis), een weeshuis opgericht en geleid door Nederlanders. Voor de selectie was de mate van hulpbehoevendheid doorslaggevend en werd geen onderscheid gemaakt naar religieuze of etnische afkomst.

De afgelopen jaren heeft Hulpactie Doboj elf woningen gebouwd en tientallen bestaande woningen gerenoveerd. Honderden mensen zijn blij gemaakt en ondersteund met kleding en voedselpakketten. Daarnaast hebben meer dan honderd jongeren uit Leusden hun vakantie opgeofferd en een geweldige levenservaring opgedaan waarin zij hun naasten uit een volstrekt ander cultuur en omstandigheden nieuw perspectief hebben gegeven.

Project Hulpactie Doboj stopt
Hulpactie Doboj heeft in de stad Doboj en omliggende dorpen, over de jaren heen een geweldig resultaat neergezet. De meest schrijnende situaties zijn aangepakt.
Een project is per definitie eindig en, mede omdat ook de vaste projectgroep er mee is gestopt, hebben we ook als bestuur van Stichting Mirre besloten dat dit een goed moment is om dit project in 2016 te beëindigen. Dit biedt wellicht weer kansen voor nieuwe en verfrissende initiatieven om mensen te helpen.

Als Stichting Mirre zijn we de vele deelnemers, de vele sponsoren en alle andere betrokkenen dankbaar voor hun inspanningen, steun en passie voor Doboj.